Museumnacht viert 20-jarig jubileum

Museumnacht viert 20-jarig jubileum
Museumnacht-Amsterdam 2018 CBK-Zuidoost. Foto: Maxime Noir
STAD Stichting N8 I Museumnacht Amsterdam viert dit jaar haar 20-jarig jubileum. Op zaterdag 2 november openen 55 musea ‘s nachts hun deuren om een jong publiek een eerste ervaring in een museale setting te bieden. 

STAD Stichting N8 I Museumnacht Amsterdam viert dit jaar haar 20-jarig jubileum. Op zaterdag 2 november openen 55 musea ‘s nachts hun deuren om een jong publiek een eerste ervaring in een museale setting te bieden. 

Museumnacht voorziet haar bezoekers ieder jaar weer in een eerste ervaring in het museum: of het nou je eerste keer Museumnacht in Amsterdam is, of je twintigste. Hoewel de kern van het evenement hetzelfde blijft, is de programmering ieder jaar anders. Museumnacht biedt ieder jaar gastlocaties een platform tijdens de nacht. Met Fashion for Good, Power of Art House, Vondelcs, OBA Bijlmerplein en World Press Photo House kent ook de 20e editie weer een aantal nieuwe gastlocaties.

Daniël Bouw is Museumnachter van het eerste uur. In 1999 besloot hij samen met een klein team de eerste Museumnacht van Nederland te organiseren. Hij vertelt hoe het 20 jaar geleden allemaal begonnen is. ’Samen met Joke Bosch, Caroline Bunnig en Vincent van der Ven werkte ik aan de presentatie op de Uitmarkt. Toen dat project was afgelopen besloten we dat we samen iets wilden opzetten om de collectieve marketing van de Amsterdamse musea te bevorderen. Niet lang na de Uitmarkt bezocht ik de opening van het Joods Museum in Berlijn, dat samenviel met de Lange Nacht der Museen. IJskoud was het, maar iedereen stond met een grote glimlach in de rij om ‘s avonds het museum te betreden, mensen vonden het zó leuk! Toen dacht ik, dit moeten we ook in Amsterdam gaan doen!’

De eerste editie deden er al 34 musea mee. Toch ging dat niet vanzelfsprekend. ’Dat kostte ons eerlijk gezegd nog best veel moeite’, vertelt Bouw. ’Er was niet zoveel tijd om het idee te laten bezinken bij de musea, het was ook helemaal niet vanzelfsprekend dat het allemaal goed zou gaan. Bij sommige locaties heerste de angst dat de jongeren een troep zouden veroorzaken in het museum.‘De barbaren, ze komen alles kapotmaken!’ Dat zou natuurlijk allemaal wel meevallen dachten wij.’

Tegenwoordig is de organisatie in handen van een jong team van vier projectmanagers dat de doelgroep van Museumnacht representeert, bijgestaan door een overkoepelend bestuur. Volgens de voorzitter van het Museumnacht-bestuur en directeur van Eye Filmmuseum, Sandra den Hamer, is dit ook de kern van het succes van Museumnacht. ‘Om de gewenste doelgroep te bereiken is een samenwerking met de doelgroep zelf het enige wat werkt. Als je kijkt naar het bereiken van jonge mensen met een andere culturele achtergrond, gaat het dan ook eerder om samenwerking dan om integratie.’

Redactie De Echo