’Miss Amsterdam Verkiezing is een platform voor kennisoverdracht’

’Miss Amsterdam Verkiezing is een platform voor kennisoverdracht’
’Moeder’ Marjorie: ’ De nominatie geeft mij vleugels om weer 23 jaar door te gaan met mooie dingen.’ - Foto: Hans Mooren

AMSTERDAM Stichting Amsterdammer van het Jaar en De Echo houden de Verkiezing Amsterdammer van het Jaar. Het doel hiervan is om de Amsterdammer die burgerschap bevordert of die zich inzet voor de stad of op een andere manier zich nuttig maakt voor de Amsterdammer in het algemeen, in het zonnetje te zetten. Op die manier kunnen alle Amsterdammers zien wat ze zelf voor je wijk, buren en stad kunnen betekenen.

Zondag 15 januari maakt burgemeester Van der Laan in de Stadsschouwburg bekend, wie zich Amsterdammer van het jaar 2016 mag noemen.

AMSTERDAM Stichting Amsterdammer van het Jaar en De Echo houden de Verkiezing Amsterdammer van het Jaar. Het doel hiervan is om de Amsterdammer die burgerschap bevordert of die zich inzet voor de stad of op een andere manier zich nuttig maakt voor de Amsterdammer in het algemeen, in het zonnetje te zetten. Op die manier kunnen alle Amsterdammers zien wat ze zelf voor je wijk, buren en stad kunnen betekenen.

Zondag 15 januari maakt burgemeester Van der Laan in de Stadsschouwburg bekend, wie zich Amsterdammer van het jaar 2016 mag noemen.

Marjorie Da Cunha van Woman Connect 2 Succes is één van de genomineerden.

‘Vrouwen in deze stad moeten hun verantwoording nemen en meisjes tools geven die hun ouders zelf niet hebben kunnen geven vanwege hun start’. Dat is het doel van Marjorie Da Cunha, die dit jaar voor het eerst Miss Amsterdam Verkiezing heeft georganiseerd.

‘Wij nemen de meisjes onder de arm om ze die tools te geven. De missverkiezing is geen glitter en glamour maar een platform voor kennisoverdracht van drie generaties vrouwen’, vertelt ze gedreven. 23 jaar geleden begon ze met de Miss Charme verkiezing in Zuidoost. Meiden met minimaal niveau 4 (mbo) konden in aanmerking komen voor deze titel. Professionals, succesvolle vrouwen, die in hetzelfde vakgebied hun sporen al hadden verdiend, namen haar dan gedurende drie maanden onder de arm mee naar de werkvloer, netwerkbijeenkomsten en zo meer. Zo kregen de dames een realistische inkijk in hoe hun werkzame leven er ongeveer uit zou komen te zien.’

Opdracht

Dezelfde opzet heeft Marjorie gebruikt voor de eerste Miss Amsterdam Verkiezing. In oktober kreeg Ireda Nijboer voor de eerste keer deze titel in de Schouwburg van de stad. ‘En daarmee is Amsterdam de eerste stad in Nederland die een Miss heeft’, zegt Marjorie trots. Geen bikini’s showen op de catwalk, maar serieus pitchen in een zakelijk tenue en een culturele ronde in kleding van een cultuur waar ze verwant mee, waren twee onderdelen van de verkiezing.

Miss Amsterdam vertegenwoordigt nu een jaar lang de stad, maar daarbij heeft ze ook een maatschappelijke opdracht in de vorm van een project: Pesten is niet cool. ‘Ze is ervaringsdeskundige en samen met entertainer Skitta gaat ze scholen af voor een inspirational talk’. Zo’n meisje komt er na een jaar Miss Amsterdam te zijn geweest, heel ervaren uit. Ze heeft dan veel geleerd’, weet Marjorie. ‘Overigens geldt dat ook voor de 19 andere meisjes die het niet zijn geworden. Die laten we niet los.’ Moeder Marjorie, zoals ze wordt genoemd door ‘haar meisjes’, waakt over hen.

Emancipatie

Het gaat Marjorie hoofdzakelijk om de emancipatie van deze meisjes die van huis uit vaak niet worden gestimuleerd. ‘Zij hebben per definitie na deze periode hun netwerk vergroot en zoveel ervaring opgedaan dat ze nodig hebben voor stages en hun afstudeerprojecten. Daar komt bij dat ze de meisjes wat doen voor hun stad en dat ze zichtbaar zijn in Amsterdam.’

Marjorie is op het idee gekomen om de Miss Charme Verkiezing te houden toen ze in de H-buurt in Zuidoost woonde. ‘Stadsdeel Zuidoost was toen een vieze naam. Ik vond dat ik iets moest doen in de wijk en dan voor vrouwen.’ Nu heeft ze het groter aangedurfd met best een financieel risico, namelijk de Schouwburg huren voor een avond. ‘Ik doe het allemaal vrijwillig, maar op zo’n moment dat je een dure zaal huurt, moet je commercieel zijn om er zelf niet financieel op achteruit te gaan’, vertelt ze. ‘ En ik doe het niet alleen, mensen voelen zich betrokken. Jörgen Raymann is altijd bereid om te helpen, ik mag gratis ruimte gebruiken van Sportcentrum Henny Pleizier en noem maar op. Het is allemaal liefdewerk.’

Marjorie is dan ook trots op haar nominatie voor Amsterdammer van het jaar. ‘ Het is een grote eer en ik zie het als waardering voor wat ik doe van de stad Amsterdam. Het geeft mij vleugels om weer 23 jaar door te gaan met mooie dingen.’