Genomineerde Alice Roegholt, promotor van de Amsterdamse School én Amsterdam

Genomineerde Alice Roegholt, promotor van de Amsterdamse School én Amsterdam
Alice Roegholt. Foto: Wouter van der Wolk
Tot en met zaterdag 19 januari kan er via: www.amsterdammervanhetjaar.nl gestemd worden, bijvoorbeeld op Alice Roegholt, directeur en oprichter van Museum Het Schip.

Tot en met zaterdag 19 januari kan er via: www.amsterdammervanhetjaar.nl gestemd worden, bijvoorbeeld op Alice Roegholt, directeur en oprichter van Museum Het Schip.

Toen Alice Roegholt in 1999 langs het voormalige postkantoortje in de Spaarndammerbuurt fietste, had ze nooit kunnen vermoeden hoe succesvol Museum Het Schip zou worden.

Nu, ruim 17 jaar na de opening van Museum het Schip, trekt het museum ruim 42000 bezoekers per jaar, uit binnen en buitenland. Alice Roegholt is directeur en oprichter van Museum Het Schip, gewijd aan de Amsterdamse School. Later is daar ook bezoekerscentrum De Dageraad in de Pijp bijgekomen.

Bezoekers zien in Museum het Schip het expressionistische woningbouwcomplex ontworpen door architect Michel de Klerk. Inmiddels behoort de Amsterdamse School tot de top van architectuurstromingen in de wereld.

Terwijl het er twee decennia allemaal anders uit zag. Roegholt legt uit: ’Bijna 20 jaar geleden fietste ik in de Oostzaanstraat en zag dat het (toenmalige) postkantoortje zou worden opgeheven. Dat vond ik merkwaardig, juist omdat ik het een passende locatie vond voor een tentoonstelling over 100 jaar Woningwet, die in 2001 zou plaatsvinden.’

Met hulp van corporatie Eigen Haard kon Roegholt het postkantoor in gebruik nemen en restaureren. Het was gelijk een succes. ’Mensen wilden zien hoe de arbeiders vroeger leefden.’Begonnen met 50 m2, maar inmiddels telt het museum 800 m2 verdeeld over twee verdiepingen. Hier worden verschillende exposities, rondleidingen en presentaties gegeven. Ook zijn er bus- en wandeltochten.

Roegholt mag daarom met recht een promotor van de Amsterdamse School én Amsterdam worden genoemd. Ze heeft er met haar tomeloze inzet voor gezorgd dat deze typisch Amsterdamse bouwstijl bekend is in binnen- en buitenland. Elke dag komen er toeristen vanuit de hele wereld naar het museum in de Oostzaanstraat om te zien hoe arbeiders in de 19de eeuw leefden. ’Er is nu veel meer respect voor deze bouwstijl.’

Ondanks het succes blijft ze bescheiden. Lachend: ’Je moet je best blijven doen.’