Schiphol bleef in 2016 binnen alle normen

Schiphol bleef in 2016 binnen alle normen
AMSTERDAM – Schiphol is vorig jaar binnen de normen gebleven wat betreft lawaai, luchtvervuiling en veiligheidsrisico. Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over het ‘gebruiksjaar’ 2016, dat liep van 1 november 2015 tot en met 31 oktober 2016.

AMSTERDAM – Schiphol is vorig jaar binnen de normen gebleven wat betreft lawaai, luchtvervuiling en veiligheidsrisico. Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over het ‘gebruiksjaar’ 2016, dat liep van 1 november 2015 tot en met 31 oktober 2016.

Zeven luchtvaartmaatschappijen kregen een waarschuwing omdat ze afweken van de voorgeschreven route.

Elf maatschappijen kregen een last onder dwangsom opgelegd, omdat ze een vlucht op Schiphol uitvoerden tussen 23.00 uur en 07.00 uur zonder dat ze daarvoor een ‘slot’ (toestemming) hadden gekregen. Van die elf hebben maatschappijen die nogmaals de fout in zijn gegaan, dwangsommen betaald van in totaal 345.000 euro.

Lokaal zijn overigens wel de normen voor geluidsoverlast overschreden, althans gemeten volgens het huidige normenstelstel. Maar bij Schiphol wordt al gevlogen volgens een nieuw geluidsnormenstelsel, dat echter nog niet wettelijk van kracht is. Om die reden hebben overschrijdingen van geluidsnormen aan de zuidkant van de luchthaven in vijf gevallen niet geleid tot maatregelen van de ILT. Over één geval bij Schiphol-Oost wordt nog nagedacht.

Volgens de nieuwe geluidsnormen worden, afhankelijk van de weersomstandigheden, de start- en landingsbanen gebruikt die het kleinste aantal mensen hinderen.