Japanse winkel Meidi-Ya sluit de deuren

Japanse winkel Meidi-Ya sluit de deuren

Medewerker Long Lie helpt de laatste klanten (Foto: pr)

ZUID De Japanse winkel Meidi-Ya in de Beethovenstraat sluit op zaterdag 30 januari de deuren. De Japanse keten heeft besloten zich alleen nog op de Aziatische markt te richten. Door dit besluit verliest Amsterdam één van zijn eerste Japanse winkels.

ZUID De Japanse winkel Meidi-Ya in de Beethovenstraat sluit op zaterdag 30 januari de deuren. De Japanse keten heeft besloten zich alleen nog op de Aziatische markt te richten. Door dit besluit verliest Amsterdam één van zijn eerste Japanse winkels.

De beslissing kwam voor de medewerkers als een complete verrassing. Volgens de 30-jarige medewerker Long Lie draait Meidi-Ya een goede omzet: ‘Klanten vragen dan ook verbaasd waarom we dicht gaan. Ik vertel ze dat het niet met tegenvallende cijfers te maken heeft, maar met een koerswijziging van het management in Tokyo.’ Meidi-Ya heeft winkels verspreid over Japan en één vestiging in Singapore. Amsterdam is de enige stad buiten Azië met een Meidi-Ya vestiging.

Steun

Meidi-Ya heeft het nieuws in december naar buiten gebracht. Sindsdien krijgen ze heel veel reacties: ‘We hebben klanten van het eerste uur en die zeggen ons verschrikkelijk te zullen missen,’ zegt Lie. Ook op Facebook reageren klanten geschokt: ‘Dit vind ik vreselijk,’ schrijft een vrouw kortweg. ‘Jullie hebben de lekkerste sushi van Nederland.’ Een klant vraagt of er echt geen kans bestaat dat ze open blijven. Long Lie vertelt dat er misschien een webwinkel komt: ‘Maar dan alleen voor Japanse levensmiddelen en helaas geen sushi.’

Hotel Okura

Met de sluiting van Meidi-Ya verdwijnt een stukje geschiedenis uit Amsterdam. De Japanse winkel begon in 1976 in Hotel Okura. In 1985 verhuisden ze vanwege ruimtegebrek naar een groter pand in de Beethovenstraat. Het was een risicovolle beslissing, want de Japanse gemeenschap was klein en gecentreerd in Amstelveen. Het was onduidelijk of ze de weg naar de Beethovenstraat wisten te vinden. De meeste Nederlanders kenden het Japanse eten nog niet. ‘Het was ver voordat sushi populair werd in Nederland,’ zegt Lie. ‘Omstreeks 2003 werd sushi algemeen bekend en kregen we meer Nederlanders in de winkel. Tegenwoordig krijgen we ook veel expats.’

Meer dan sushi

Ondanks het slechte nieuws kijkt Lie ook met dankbaarheid terug: ‘Dankzij Meidi-Ya konden de Amsterdammers kennismaken met de Japanse cultuur. We hebben met ons assortiment laten zien dat de Japanse keuken divers is en niet alleen uit sushi bestaat. We verkopen bijvoorbeeld ook Japanse thee, snoepgoed en sake. Laatstgenoemde is een alcoholische drank gemaakt van onder andere rijst.’ Long Lie wil namens het team de klanten bedanken en vraagt ze de Facebookpagina in de gaten te houden. ‘Als er een vervolg komt in de vorm van een webwinkel, dan zullen we dat via onze pagina aan de klanten laten weten.’