NK palingroken moet verboden worden.

Resultaten

In totaal hebben 139 bezoekers hun stem uitgebracht.

Eens
30 %
Oneens
70 %

Reacties

hannie1946:
Woensdag 19 augustus 2009 12:50 uur
Er zijn veel belangrijkere zaken dan dit, laten ze daar maar eens wat aan doen. Onderhand mag je ook geen wespen of andere insekten meer doodmaken of wespenvangers ophangen en ook geen andere gerookte vis eten.
Elfriede:
Woensdag 19 augustus 2009 20:07 uur
Dit is al zolang een traditie, wat is daar ineens mis mee?
Er bestaan onzinniger kampioenschappen, wat denkt u van 'lucht-gitaarspelen'? Moet dat wel doorgaan?
JP de Swart:
Woensdag 19 augustus 2009 20:55 uur
Ecofascisme moet verboden worden.
oxo:
Woensdag 19 augustus 2009 21:25 uur
Het zou verboden moeten worden om domme opmerkingen te maken
kerkelander:
Woensdag 19 augustus 2009 21:35 uur
Mooi!
Als ik hier de reacties lees kan ik rustig een palinkje gaan happen ..... lekker.
mvg.
www.heij@wanadoo.nl:
Donderdag 20 augustus 2009 09:26 uur
De democratie heeft gezegenvierd !!

Dat worden er misschien wel twee.
Smullen !!
kerkelander:
Donderdag 20 augustus 2009 12:21 uur
Dat is een leuke reactie http://www.heij.

laten wij er beiden 2 nemen
Pippa:
Vrijdag 21 augustus 2009 08:54 uur
Ik vind het een schande dat dit NK Dierenmishandeling in mijn dorp plaatsvindt! Met je bezoek aan dit evenement en het eten van paling steun je deze dierenmishandeling. GA NIET!
hannie1946:
Vrijdag 21 augustus 2009 10:01 uur
Nou, ik ga wel en ik eet lekker paling die ik daar koop.
fransz:
Vrijdag 21 augustus 2009 16:40 uur
Lekker paling eten. Mijn verre voorouders deden dat al, dus waarom ik niet
Marksright:
Zondag 23 augustus 2009 09:27 uur
Hallo allemaal , even reageren op de berichtjes tot nu toe :
(Er zijn veel belangrijkere zaken dan dit)
Dat is geen reactie maar een inhoudsloze opmerking , ja er zijn altijd belangrijkere dingen , maar daar gaat het nu niet om
(Dit is al zolang een traditie, wat is daar ineens mis mee?
Er bestaan onzinniger kampioenschappen, wat denkt u van 'lucht-gitaarspelen'? Moet dat wel doorgaan
Dat iets een traditie is wil niet zeggen dat het dus goed is , het is eerder iets achterhaalds , en van luchtgitaarspelen is nog nooit iemand doodgegaan
(Mooi! Als ik hier de reacties lees kan ik rustig een palinkje gaan happen ..... lekker)
het is maar goed dat jij niet als paling geboren bent en zo gruwelijk hoeft te sterven
(Lekker paling eten. Mijn verre voorouders deden dat al, dus waarom ik niet)
Antwoord : Omdat tegenwoordig mensen intelligenter zouden moeten zijn , en niet alles van vroeger goed blijven keuren.
Ik hoop dat het wat duidelijker maakt waarom niet !
Groetjes Mark
Marksright:
Zondag 23 augustus 2009 09:31 uur
Aanvulling : Ik was er nog een vergeten om op te reageren : (Dit is al zolang een traditie, wat is daar ineens mis mee)
Er is niet nu ineens wat mis mee , dat is het altijd al geweest ! Snapie
Mark
JP de Swart:
Maandag 24 augustus 2009 13:06 uur
Waarom moet jij overal op reageren?
Lorentzer:
Maandag 24 augustus 2009 13:23 uur
En Marksright eet waarschijnlijk alleen maar gras.
Pluche:
Maandag 24 augustus 2009 13:25 uur
mag dat niet dan: JP de Swart??
kerkelander:
Maandag 24 augustus 2009 14:26 uur
Dames en Heren wij gaan weer aardig off-topic, herstel u a.u.b.
mvg
Lorentzer:
Maandag 24 augustus 2009 14:57 uur
Ik leg met enige regelmaat zout op slakken, mag dat?
Pluche:
Maandag 24 augustus 2009 15:01 uur
leef je uit, Lorentzer.
vwe:
Maandag 24 augustus 2009 15:18 uur
Hallo allemaal,

Ik ben niet tegen, maar ook niet voor vissen. Of je het nu eens bent of niet. Een vis is net als de mens een zoogdier.
Vissen hebben ook gevoelens. Je moet zelf bedenken of je het prettig zou vinden om een haakje in je mond of oog te krijgen. Aan de andere kant als er geen vis wordt gevangen, dan kunnen we ook geen vis eten. Paling is wel een lekkere vis.
Nogmaals: ik ben niet voor, maar ook niet tegenpaling roken
JP de Swart:
Maandag 24 augustus 2009 20:00 uur
Een vis is geen zoogdier.
Maar zoogdieren zijn ook lekker :)
JP de Swart:
Maandag 24 augustus 2009 20:05 uur
@Pluche: Marksright wekt de indruk de waarheid in pacht te hebben. Ik ben nieuwsgierig.

@Lorentzer: Zolang niet bewezen is dat gras geen gevoel heeft kunnen we het beter niet eten.
marion:
Maandag 24 augustus 2009 23:41 uur
goed gezegd mark ;)
Lorentzer:
Dinsdag 25 augustus 2009 09:54 uur
@JP de Swart, mensen magen kunnen gras ook helemaal niet verteren.

Anyway, zo kan ik wel op honderden slakken zout leggen, of zout in open wonden strooien... Eet smakelijk.
japio51:
Dinsdag 25 augustus 2009 10:38 uur
Wonderlijk vind ik het dat hier niemand 'stil staat' bij het feit én gegeven dat er nog amper paling rond zwemt in het water...
Zoals met heel veel andere soorten vis, is het voor volgende generaties 'gewoon' op per de pop.
Maar ja; gas, olie, de natuurlijke ruimte, schone lucht is ook zo'n beetje opgebruikt.
Wie gaat daar nu eens over nadenken??
oxo:
Dinsdag 25 augustus 2009 13:18 uur
Helemaal eens japio51.

Die zogenaamde kweekpaling is opgekweekt van wilde glasaaltjes. De hoeveelheid wilde paling is schrikbarend teruggelopen en staat bijna op uitsterven. Om dan met zo'n diersoort weer een kampioenschap te gaan houden is net zoiets als een kampioenschap tijgers afschieten.

Jammer maar helaas zal dat voor de meesten worst wezen hier.

Als je verder weet hoe de palingen op een zeer wrede manier aan hun eind komen (worstelend in een zoutbad) zie ik echt niet hoe je met goed fatsoen voor kan stemmen. Ga u schamen!
Marksright:
Dinsdag 25 augustus 2009 16:04 uur
Enige reacties wederom(Waarom moet jij overal op reageren?)
Is dit dan (wel) verboden ??? zou me niets vebazen eigenlijk.
(En Marksright eet waarschijnlijk alleen maar gras)
Ja ik eet alleen maar gras , grapjas plaats liever nuttige en geen inhoudsloze opmerkingen of ben je leeg van binnen? , komt door al dat domme paling eten , eet lekker door
Mark
kerkelander:
Dinsdag 25 augustus 2009 16:31 uur
wederom zeer offtopic, bovenstaande reacties
Marksright:
Dinsdag 25 augustus 2009 16:39 uur
Off Watte ???
kerkelander:
Dinsdag 25 augustus 2009 17:01 uur
wijs neus nooit van off-topic gehoord?
oxo:
Dinsdag 25 augustus 2009 17:02 uur
Stelletje babies!
Be Jim:
Dinsdag 25 augustus 2009 20:42 uur
Het palingroken is inderdaad een traditie, als onderdeel van de Nederlandse cultuur. Dat onze voorouders dat al deden, wil echter niet zeggen dat het daarmee nu nog steeds zinvol of goed is. Ik ben nooit een aanhanger van Pim Fortuyn geweest, maar zijn uitspraak 'achterlijke cultuur' lijkt me hier zeker op zijn plaats. Sommige dingen zijn nu eenmaal achterhaald als de mens verder evolueert. Dit geldt voor zaken als slavernij, vierendelen en brandstapels - onze voorouders deden het allemaal, maar wie zou dat nu nog willen? Toch staan we nog steeds met zijn allen breed lachend te genieten van het leed van een ander, of het nu gaat om achterlijke culturele uitingen als happy slapping, stierenvechten of palingroken. Moeten we dan ook maar vast blijven houden aan onze Bijbelse tradities en overspeligen weer gaan stenigen? Zijn wij hieraan niet ontstegen? Los van het feit dat de paling het uitsterven nabij is, lijkt mij het tijd om weer een stapje verder te evolueren, en het massaal genieten van executies - of het nu gaat om een vierendeling of het roken van een bijzonder dier als de paling - achter ons te laten. Zoiets moet je eigenlijk niet hoeven te verbieden - zoiets moet je gewoon niet willen.
C.Mill:
Woensdag 26 augustus 2009 08:02 uur
Eén keer per jaar eet ik paling, juist die paling die ik koop tijdens het NK-palingroken. Liefst van die hele dunne, die vind ik het lekkerst. Dus ik ga zeker, ook gelijk genieten van de leuke braderie markt die eromheen plaatsvindt. We kunnen alles wel verbieden, dan blijft er helemaal niets leuks meer over en zo geweldig leuk is het nu allemaal ook weer niet in dit land!
Be Jim:
Woensdag 26 augustus 2009 09:25 uur
Wat dacht je van een braderie met een NK appeltaartbakken? Ook gezellig en lekker, en zonder dierenleed! Alternatieven zijn er altijd, ook voor palingroken. Over een tijdje moeten we trouwens wel, want dan zijn er geen palingen meer. Meteen einde NK, zonder dat daar een verbod aan te pas komt.
visser:
Woensdag 26 augustus 2009 09:50 uur
Nou Be Jim, dan is dat toch simpel opgelost. Uiteindelijk zullen wel meer dieren uitsterven en ooit zullen wij dat ook doen. Ja, zo gaat dat.
fransz:
Woensdag 26 augustus 2009 10:11 uur
Er zijn methodes ontwikkeld waardoor de paling niet meer gedood wordt zo als in het verleden.En dan is het niet anders dan een andere vis die wij consumeren.
Wat betreft het uitsterven van de paling?
Daar zijn de geleerden het niet over eens. Er zijn een aantal factoren. Wat dacht U van overbevissing voor de kust van Spanje? Daar wordt de glasaal weggevangen voor vis meel en consumptie.Vaak voor de Japanse markt. Ook denk men dat de golfstroom aan het veranderen is, en dat daar door de glasaal niet meer zo makkelijk van de Saragasozee naar het westelijk deel van Europa kan komen. Er is ook een deel dat naar Amerika afbuigt. Verder zijn er belemmeringen voor de glasaal ,zoals de Afsluitdijk, en enegiecentrales. Ook is ontdekt dat de Aalscholver( die in Nederland steeds meer voorkomt) de boosdoener is. Ze eten nl. meer dan de visserij vangt per jaar!Dus het uitsterven heeft meerder factoren, en niet alleen maar de paling die hier geconsumeerd wordt.
Be Jim:
Woensdag 26 augustus 2009 10:46 uur
Het gaat natuurlijk ook niet alleen maar over het uitsterven. Dat er andere slachtmethodes zijn ontwikkeld, wil niet zeggen dat deze ook toegepast worden.
In reactie op visser: Tja, zo kun je natuurlijk alles goedpraten, en hoef je geen verantwoordelijkheid te nemen voor wat je doet of anderen aandoet. Dan vind je zeker ook dat moorden en verkrachten toegestaan is, want uitsterven doen we uiteindelijk toch... Dat is nog eens een goede oplossing voor alle geweldsproblemen!
Als je werkelijk denkt dat je extra geniet van het leven door iets waar een ander een marteldood voor heeft gestorven, of dat nu een paling of een kip, een stier, zeehond of mens is, dan lijkt me dat zorgwekkender dan de hele discussie of dit NK verboden moet worden of niet. Daarom zeg ik: zoiets moet je niet hoeven te verbieden - zoiets moet een weldenkend (en vooral welvóelend mens) gewoon niet willen.
visser:
Woensdag 26 augustus 2009 11:46 uur
Sorry, vergeet achter mijn reactie nog een grote knipoog te zetten. @Be Jim, ik zal niet genieten van iets waar een ander mens de marteldood voor heeft gehad. Het is ook niet altijd nodig om en beest onnodig te laten lijden, maar het wordt tegenwoordig allemaal veel te veel overdreven en dat wilde ik alleen maar aangeven.
Be Jim:
Woensdag 26 augustus 2009 12:20 uur
Hoe kun je andermans lijden overdrijven? Als ik een sigaret op jouw arm uitdruk en ik zeg dat het allemaal wel meevalt, heb ik dan het recht te bepalen of jij lijdt of niet?
Misschien handig om wat meer te weten van deze martelmethode:
'Bij deze methode wordt over de levende paling zout gestrooid waardoor de huid ontslijmd wordt. De paling vertoont langdurig heftige zwembewegingen om het zout te ontvluchten. Dit zoutbad heeft op de huid van de paling een effect dat is te vergelijken met brandwonden bij de mens. Bovendien beschadigt het zout de kieuwen. Een uiterst pijnlijke methode dus. Wanneer de paling tenslotte ophoudt te bewegen, is hij nog niet dood, maar hij wordt dan wel van zijn organen ontdaan.'

Dat wil niet zeggen dat andere manieren om vis te doden wel humaan zijn - sinds wanneer is doden eigenlijk überhaupt humaan?! - maar deze discussie gaat tenslotte over de paling. Daarom het alternatief bij de paling ook maar meteen aangekaart, nl. de neksnede:
'Deze dodingsmethode wordt speciaal bij palingen toegepast. De paling krijgt een snee achter de kop waardoor het ruggenmerg wordt doorgesneden. De zuurstoftoevoer naar de kop blijft echter intact waardoor het dier niet doodgaat. Wanneer daarna het dier wordt opengesneden en van zijn organen ontdaan wordt, gebeurt dit dus mogelijk bij bewustzijn.'

Eet smakelijk!


oxo:
Woensdag 26 augustus 2009 12:33 uur
Een nog weer ander alternatief is de diepvries. Hierbij valt de paling langzaam in slaap en sterft daarna langzaam door bevriezing. Klinkt in ieder geval behoorlijk diervriendelijk.

Over dat uitsterven zijn de meningen inderdaad verdeeld, maar veruit de grootste boosdoener is de mens. Het wegvangen van de glasaaltjes is waarschijnlijk wel het belangrijkste. Maar dat wil niet zeggen dat we niet doodleuk maar door kunnen gaan tot het beestje op is. Als de grootschalige vangst van glasaal zou stoppen kunnen we hier gewoon op paling blijven vissen en er lekker van blijven genieten (mits diervriendelijk gedood natuurlijk).
Be Jim:
Woensdag 26 augustus 2009 12:49 uur
Tja, ik weet niet of ik er zelf voor zou kiezen om onvrijwillig in een diepvries gelegd te worden en dan te wachten tot ik doodga... Lijkt mij eerlijk gezegd ook niet zo heel aantrekkelijk, maar smaken verschillen natuurlijk ;)
Dat er een stop moet komen op het vangen van glasaaltjes mag duidelijk zijn. Geen mens zonder baby's - geen paling zonder glasaaltjes. Daarnaast zou het helpen als mensen zich bewuster werden van wat er nou eigenlijk op hun bord ligt en hoe dat daar gekomen is. Ik geef toe: gerookte paling is heerlijk (toen ik het nog at). Maar hoe kun je nog iets eten - laat staan ervan genieten - als je weet hoeveel pijn en stress er eigenlijk op je bord ligt? Ik heb echt moeite te geloven dat mensen daar helemaal ongevoelig voor kunnen zijn.
Lorentzer:
Woensdag 26 augustus 2009 15:51 uur
Ik ben er echt heel ongevoelig voor.
Jammer dat jij daar moeite mee hebt, ik respecteer je keuze.

Zou je ook moeten doen, mensen vrij laten in hun keuze. Dit milieuactivistische gedoe, overtuigd mij in ieder geval niet.
Be Jim:
Woensdag 26 augustus 2009 16:06 uur
Als je gelezen hebt wat ik tot nu toe geschreven heb, laat ik iedereen vrij in zijn of haar keuze. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in wat hij wel of niet doet.
Mijn bedoeling is ook niet om jou te overtuigen, maar om een andere mening te laten horen dan dat we pertinent vast moeten blijven houden aan tradities of dierenleed moeten tolereren alleen maar 'omdat het zo lekker is'. Een beetje nuancering kan geen kwaad, zeker niet als het om levende wezens gaat.
Dat jij daar ongevoelig voor bent is jouw ding, niet het mijne. Nogmaals, ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.
fransz:
Woensdag 26 augustus 2009 16:08 uur
Oja , en dan nog dit.
De wereld inclusief de mensheid en het dierenrijk houd ooit een keer op te bestaan. Ondanks alle moeite die de mensheid neemt. De ster sterft namelijk uit( de Zon)
Be Jim:
Woensdag 26 augustus 2009 16:36 uur
Daar heb je helemaal gelijk in. Stom, was ik even vergeten.
Dan maakt het ook niet meer uit wat we met elkaar doen natuurlijk. Misschien kunnen we zelfs wat nieuwe tradities invoeren: het NK puppy-verdrinken bijv. Wiens puppy het langst blijft bubbelen, heeft gewonnen. Of laten we weer net als vroeger mensenvlees gaan eten - lekker gebraden babybilletjes op de jaarlijkse plaatselijke barbecue. Het maakt allemaal niets meer uit - dood gaan we toch.

Ach, ik denk dat ik mijn punt wel gemaakt heb.
fransz:
Woensdag 26 augustus 2009 20:18 uur
@Be Jim:
Er is niets geweldadiger dan het dieren rijk. Gegeten en gegeten worden heet dat. En dat is in het dierenrijk een traditie, waar ook U niets aan kunt veranderen en zeer wreed is. Maar helaas is dat zo. Overigens respecteer ik U mening. Alleen denk ik daar toch wat anders over.
Be Jim:
Woensdag 26 augustus 2009 21:54 uur
Dat is natuurlijk prima. Laten we elkaar vooral in ieders waarde laten.
Ik wil bij uw opmerking wel aantekenen dat dieren vaak geen andere keuze hebben om te eten wat ze eten, en ook niet hoe ze een ander dier doden bijv. Wij hebben die keuze gelukkig wel, en ik ben blij dat ik daar gebruik van kan maken. Voor ons zijn er volop alternatieven, en worden dieren vaak alleen maar gemarteld om meer geld te verdienen. Zie ook de bio-industrie.
En zoals ik al eerder zei: wat is er eigenlijk mis met een NK appeltaartbakken? Dat lijkt me nou nog eens een mooie nieuwe traditie, zonder bittere bijsmaak. De mens stelt zich vaak boven het dier, als zijnde intellectueel en zogenaamd met een hoger bewustzijn. Het palingroken vervangen door een nieuwe, geweldloze traditie zou daar nou een mooi voorbeeld van zijn.
JP de Swart:
Woensdag 26 augustus 2009 22:10 uur
Be Jim gebruikt de term 'humaan' als hij het over dieren heeft...
Heeft u wel eens een dier zijn prooi humaan zien afmaken en verschalken?
Hoe slim we ook lijken, we blijven dieren. Natuurlijk kunnen en moeten we onnodig lijden beperken waar mogelijk maar als het zoutbad de beste bereiding van de paling is, dan is dat jammer voor het visje.
Schoonebeek:
Donderdag 27 augustus 2009 00:43 uur
Ach wat een "geleuter" allemaal over die Palingrokerij, het is al jaren zo gegaan, en nu "Moet alles verboden worden" om daar door de media te halen..
Een zieke vertoning van zo'n organisatie..
Geniet ervan van zo'n heerlijk paling uit de "rookton" En blijven vissen met dat "oranjegevoel" Succes allemaal oohhh ik heb weer beet....
Pluche:
Donderdag 27 augustus 2009 07:26 uur
van mij mag je, Schoonebeek. Maar omdat dit al jaren gebeurd moet het dan altijd maar doorgaan. Dan wil ik ook dwergwerpen terug. Stenigen van prostitiuees ed.
Be Jim:
Donderdag 27 augustus 2009 08:41 uur
Precies. Lijfstraffen terug op school en openbare executies van criminelen. Waren ook ééuwenlange tradities, om maar iets te noemen.
Toch ook niet iets om naar terug te verlangen of trots op te zijn.

Elke verandering stuit op weerstand - dat blijkt maar weer.
Lorentzer:
Donderdag 27 augustus 2009 11:07 uur
En het ergste van alles, ik lust niet eens paling, dus eet het niet eens.
Overigens geen grap.
Be Jim:
Donderdag 27 augustus 2009 11:18 uur
Toch goed nieuws - scheelt weer een paar palingen!
:)
Schoonebeek:
Donderdag 27 augustus 2009 13:22 uur
Lieve Pluche, Be Jim,
In Hilversum zal er Vernieuwing komen, dat proces is nu al opgang, je moet nu eenmaal een Gouden Hart hebben voor je medemens, Geef elkaar liefde, en zoek je Bijbel eens op die misschien nog bij in jullie in de kast staat, met of zonder een laagje stof...Lees eruit, en je zult het anders gaan inzien..als je begrijpt wat er staar, Geen Geweld, alleen "UIT LIEFDE WEER MENS WORDEN"
Lorentzer:
Donderdag 27 augustus 2009 13:30 uur
En Jezus was een visserman...
Schoonebeek:
Donderdag 27 augustus 2009 13:58 uur
Ja inderdaad, en we zullen OOGSTEN !!
Ik heb een NIEUW HART VOOR HILVERSUM !!


Lorentzer:
Donderdag 27 augustus 2009 15:09 uur
Ik persoonlijk heb weinig met Hart voor Hilversum. Maar dat was geen geheim.

Back to topic. Dit gaat over paling en niet over politiek. Al zijn sommige politici natuurlijk zo glad als aal, of, zo u wilt: gehaait. :)
Schoonebeek:
Donderdag 27 augustus 2009 16:35 uur
Nu het is toch allemaal politiek geneuzel
over de NK. Paling, want Wakker Dier zoekt hiermee alleen negatieve publiciteit...Voor mijis de discussie gesloten, hartelijk groeten ook namens de Palingsound...
Lorentzer:
Donderdag 27 augustus 2009 16:50 uur
:)
Be Jim:
Donderdag 27 augustus 2009 16:55 uur
Dat is dan toch mooi gelukt, die publiciteit, of die nou negatief of positief is gebleken - het heeft i.i.g. iets bij sommige mensen wakker gemaakt.
Wakker Mens, dat zou nog eens mooi zijn.
Groeten terug aan de Palingsound en eet smakelijk.

Reageer nu

Om een reactie te plaatsen moet je eerst inloggen.

Eerdere stellingen

 

Schrijf mee


VERGETEN?
 

Meeschrijven? Maak een account aan!

Lokale advertenties

Agenda

18 maa.
The Showdown
19 maa.
Mannen komen van mars, vrouwen van venus in theater gooiland
19 maa.
Kamagurka met: Kamagurka Geneest
Naar de agenda | Voeg een agendapunt toe

Auto zoeken

Bedrijven

Lokaal bedrijven zoeken
ilocal

Lokale advertenties