Vuurwerk is pure geldverspilling

Resultaten

In totaal hebben 593 bezoekers hun stem uitgebracht.

Eens
19 %
Oneens
81 %

Reacties

burger:
Woensdag 24 december 2008 16:53 uur
Alleen siervuurwerk toestaan. Dat harde knalwerk, soms lijkt het wel een bombardement, uit de handel nemen. Dat scheelt ook met de gigantische luchtvervuiling, rotzooi op de grond en de angst van veel mensen en dieren.
visser:
Woensdag 24 december 2008 18:56 uur
Vuurwerk hoort bij oud en nieuw. Alleen het kan niet op. Dat je 5 minuten vuurwerk afsteekt, dat hoort erbij maar daarna moet het afgelopen zijn en wordt het verspilling.
petjepage:
Woensdag 24 december 2008 23:07 uur
hoezo hoort vuurwerk bij oud en nieuw???
wouterdewild:
Donderdag 25 december 2008 11:02 uur

Ja dat is waar, maar we moeten het wel genuanceerd bekijken.
Auto-uitlaatgassen zijn ook slecht.
Wat denken we van alle dampen van uit vliegtuigen, een enorme milieulast.
Van uit de industrie is er ook veel vergiftiging wat ons raakt.
De tabaksindustrie kost jaarlijks vele malen meer.
Het zou goed zijn als we van alles wat minder zouden doen, en zeker in deze tijd van geldontwaarding ons kunnen bezinnen wat we allemaal kunnen besparen en zo ook onze medemensen helpen.
Als we ons geld wat beter zouden verdelen zou er op de aarde geen hongersnood meer zijn.
Vanuit dat kader gezien is het verspilling, maar dan moeten we ook naar andere dingen kijken.
De geldcrisis heeft ook andere kanten, we worden nu weer geconfronteerd met onszelf, en dat geeft stof tot nadenken.
Dus als u met oudjaar vuurwerk aansteekt denk dan ook ben ik bereid hetzelfde geld te investeren in mensen of in een goed doel.
Knal ze.!!
3fire3boy3:
Vrijdag 26 december 2008 23:45 uur
Ik ben zelf een grote liefhebber van vuurwerk en ik vindt het geen geldverspilling. Uiteindelijk wel een beetje, maar de een verspilt ze geld aan een hobby als vissen, de ander koopt veel kaartjes voor voetbalwedstrijden enz. En ik koop veel vuurwerk.
Alleen het is zo jammer dat er mensen zijn die de hele feestelijke oud en nieuw sfeer aan het verprutsen zijn doordat er gerelt wordt tegen politie en hulpverleners. Er worden scholen in brand gestoken enz. Wat dus heel veel schade veroorzaakt en er wordt gedaan alsof dat allemaal de schuls van het vuurwerk is. Maar het ligt aan de mensen die het misbruiken. Het is iedereen bekent dat er met oud en nieuw veel borden vuilisbakken en brievenbussen worden vernield met illegaal vuurwerk. Het moet wel duidelijk zijn dat dat dus alleen met illegaal vuurwerk wordt gedaan. In Nederland wordt er geen knalvuurwerk verkocht wat zo'n explosieve kracht heeft om borden en vuilisbakken end totaal te vernielen.
Dus consumenten vuurwerk verbieden zou geen zin hebben want concumenten vuurwerk heeft er niets mee te maken.

''Burger'' (het eerste bericht) zegt dat kanlvuurwerk uit de handel nemen wel goed zou zijn omdat het dus net bombardementen lijken.
Maar dat heeft dus geen zin omdat het illegaal is. Daar heeft de politie geen grip op. En de belgiesche knallers verbieden heeft dus ook geen zin. Daar knalt het wel wat harder als in nderland maar die hele harde dreunen die iedereen wel bekent voor zal komen worden daar al verscheidene jaren niet meer verkocht.

Het valt mij ook op dat er vooral vrouwen en ook soms mannen zijn die vuurwerk maar eng vinden. En die dus bang zijn dat je een ernstig ongeluk krijgt enz.
Maar als je vuurwerk gebruikt zoals het hoort (en dat geld voor al het vuurwerk) is de kans dat er iets mis gaat heel klein. De meeste ongelukken gebeuren door:
-vuurwerk in combinatie met drugs, en vooral met de jaarwisseling alcohol.
-Vuurwerk uit elkaar halen, dus bommen maken enz. En daar is het dus niet voor bedoeld.
-Ondeskundig gebruik van vuurwerk. Enkele voorbeelden.
Vuurpijlen schieten uit een fles die wankel staat, en dus met wat windt omvalt. Schiet vooral grote vuurpijlen uit een pvc buis.
Hoge smalle potten niet klemzetten tussen bakstenen of ingraven in een emmer zand. Op de handleiding staat dan 6 of 10 of 15 meter afstand bewaren. (dat is bij potten wel verschillend) Maar als zo'n potje dus boeketten de lucht in schiet en hij valt om, dan is die afstand niet genoeg. En zo zijn er dus al veel mensen die daardoor een oog kwijt zijn geraakt.

Je hebt ook nog kans op prductie fouten en daar kan je vrij weinig aan doen. Mensen denken wel eens van ''dit wordt gewoon in de winkel verkocht en het zal wel veilig zijn. Maar er zijn zoveel verschillende producten en verschillen importeurs dat dat niet allemaal te testen valt. En je dus kan heb dat er in een bepaalde soort pot dus in de gehele lading een productie fout zit bijv. De kans is klein maar is er wel.

Ik zou zo zeggen, als je vuurwerk koopt kijk hoe het werkt en besteed er aandacht een en steek geen vuurwerk af in beschonken toestand en gebruik je verstand.
En als je illegaal hebt (ookal is het verboden) verniel niets, steek harde kanllers op een voetbalveld of in de weilanden af. Dus houd rekening met je medemens. Jij vindt het leuk maar dat is niet met iedereen het geval. en kijk er heel goed mee uit.
Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en hopelijk heeft iemand hier iets aan.

3fire3boy3:
Vrijdag 26 december 2008 23:50 uur
Er staan wel wat typfouten in en het is dus wel veilig om een pot tussen bakstenen te klemmen. Er staat.
Hoge smalle potten NIET klemzetten tussen bakstenen. En als iemand iets opmerkt wat niet klopt hoor ik het graag.
avp-runner:
Zaterdag 27 december 2008 01:52 uur
waarom is vuurwerk nou weer geld verspillen.
shit hey vuurwerk is wel de pis paal de laaste tijd.
en mag ik zelf beslissen of vuurwerk geld verspiling is of niet de 1 zuipt het op de ander rookt het op.
weer een ander gokt enz
en wij genieten van vuurwerk wat maar 1x per jaar 16uur mogelijk is,
dus geld verspiling ik vind van niet
avp-er:
Zaterdag 27 december 2008 18:58 uur
de een vind het geldverspilling de ander niet ieder zijn eigen ding
ik vind persoonlijk vuurwerk geen geld verspilling want je hebt er ook lol van
ik snap eigelijk ook niet wat jullie met de resultaten van plan zijn.
Fred.:
Zaterdag 27 december 2008 19:18 uur
Veel stemmen opeens, vriendjes ingeschakeld?
avp-runner:
Zaterdag 27 december 2008 19:25 uur
ah fred bevalt de uitslag je niet zo jammer he face it de meeste zijn het dus niet eens met deze onzin over vuurwerk geld verspiling
Fred.:
Zaterdag 27 december 2008 19:27 uur
Ik vind het prima, er loopt via deze site nog een andere stemming, doe daar ook eens wat leuks mee...
petjepage:
Zaterdag 27 december 2008 19:50 uur
ruimen jullie zelf de bende na afloop op of mogen anderen daar weer voor opdraaien?
avp-runner:
Zaterdag 27 december 2008 21:22 uur
niet huilen als jij je klem heb gezopen op konigine nacht ruim jij dan ook je plastice bekertjes en kost zooi op van straat.
de echte vuurwerk liefhebben veegt smorgens netjes zijn stook plek dus nie zeuren
AVP-Patch:
Zaterdag 27 december 2008 22:08 uur
@avp-runnter je vergeet nog iets. In het Zuiden is het carnaval waar het helemaal een puinzooi is met een hoop rotzooi en vernielingen! Misschien moeten we dat dan ook afschaffen, de drugs en drank ook, zo blijft er niets meer leuks over.

En trouwens het consumentenvuurwerk in Nederland beschikt helemaal niet over de mogelijkheden om vuilnisbakken, bushokjes en telefooncellen 'op te blazen'. Als jullie 'tegenstanders' zich er eens zouden in verdiepen dan zou je te weten komen dat dit met het consumentenvuurwerk in Nederland helemaal niet kan. Als illegaal vuurwerk, consumentenvuurwerk in Belgie/Duitsland, op een correcte manier zoals eerder vermeld in een weiland, grasveld, pleintje of ergens anders waar mensen er geen last van hebben gebruikt wordt is er niets aan de hand. Het heet niet voor niets CONSUMENTENVUURWERK. Er is ook nog professionele vuurwerk wat verboden is voor consumenten, daar gebeuren zware ongelukken mee, aangezien het niet voor de gewone burger is. Dit is voor mensen die in het bezit zijn van een papiertje waardoor zij dit wel mogen afsteken op shows etc.

Ben wel een voorstander voor degene die het leuk vinden om vuilnisbakken en brienvenbussen etc leuk vinden om te vernielen, deze keihard aan te pakken, en dan bedoel ik ook echt keihard. Niet naar bureau halt bijv, helpt toch niet.

Zo weer een les geleerd, cheers.

Gerrit van der Groest:
Zaterdag 27 december 2008 22:34 uur
Als je dit toch wil zet een vuurwerkbril op en doe werkhandschoenen aan !!!
En.......veeg de volgende dag de zooi die je hebt gemaakt voor je huis of elders OP !!!!!!!!!
henky:
Zaterdag 27 december 2008 23:25 uur
Natuurlijk Gerrit, dat doen wij wel hoor. :) Het probleem is alleen dat een paar geitensokken vuurwerk compleet willen verbieden. Alleen niet zelf stiekem een pijltje afsteken 12 uur he? ;)
avp-runner:
Zondag 28 december 2008 01:34 uur
ik ga ze allemaal afsteken
http://www.flaaf.be
burger:
Zondag 28 december 2008 01:35 uur
Is AVP de nieuwe Anti Vuurwerk Partij?
Ja, ik weet dat nieuwjaarsnacht tussen 0.00 en 02.00 uur aanvaardbaar vuurwerk de lucht in mag. Maar er zijn liefhebbbers die doorgaan tot ca. 05.00 uur. De zogenaamde lolbroeken die allang niet meer tot nuchter beschouwd kunnen worden. Ergens in mijn wijk is overduidelijk een vuurwerk-gek. Die knalt al meer dan een maand op uren dat al veel mensen in bed liggen.
Jan-Pieter:
Zondag 28 december 2008 10:11 uur
De scholen die in brand worden gestoken en het vandalisme omtrent vuurwerk wordt veroorzaakt door een kleine groep (jongeren wellicht). Moeten dan alle vuurwerkliefhebbers bloeden.

Als een groepje buitenlanders zorgt voor aanhoudende criminaliteit en vandalisme. Moeten ze toch ook niet allemaal het land uit? Daar is ook sprake van een kleine groep. Daar hoeven de mensen die allang geïntegreerd zijn, een goede baan en plezier hebben, toch ook niet voor te bloeden.
AVP-er2:
Zondag 28 december 2008 10:12 uur
@burger
AVP = Anti Vuurwerkverbod Partij :P
Ik vind wel dat sommigen gelijk hebben v.w.b. de afsteektijden. Dat er jongelui nog steeds lopen te knallen in de wijk waar mensen proberen te slapen. Toen ik nog jong was, deed ik dat ook. Dit is 1 van de vele redenen dat mensen een hekel aan vuurwerk krijgen.
Daar komt ook nog de troep bij die overblijft na het afsteken. Velen ruimen het helaas niet op zodat de gemeente het op MOET ruimen. Ja, MOET. Want er zijn mensen die laconiek denken 'Och, de gemeente ruimt het wel voor mij op'. Het is de bedoeling dat iedereen die vuurwerk afsteekt, het netjes opruimt.
Ik denk dat er v.w.b. bezwaren tegen vuurwerk veel opgelost kan worden. Maar niet door het vuurwerk te verbieden. Het is vaak de schuld van degenen die het vuurwerk afsteken. Ze zijn óf dronken (steken de boel in de fik, blazen dingen op, gooien vuurwerk naar mensen), óf luisteren niet naar de gebruiksaanwijzing (vuurwerk beland in iemands nek). Maar gelukkig zijn er nu hulpmiddelen die de veiligheid met het afsteken vergroten zoals een vuurwerkbril of vuurwerkklem.
Maar om terug te gaan naar de poll: wat mensen leuk vinden, daar geven ze hun geld aan uit. De 1 vind vuurwerk leuk en geeft daar (veel) geld aan uit. De ander vind carnaval leuk, of concert-bezoeken van een artiest, of vakantie. Al deze dingen kosten ook (soms) veel geld. En zijn vaak net als vuurwerk 'tijdelijk genot'. Je geeft er 1 keer geld aan uit en dan is het voorbij. Dan is het toch ook absurd dat ik dan ga zeuren 'wat een geldverspilling, gewoon afschaffen die zooi'. Dat kan ik zeggen omdat ik er dan geen waarde aan hecht.
avp-runner:
Zondag 28 december 2008 12:57 uur
AVP= tegen het verbod op vuurwerk
en groot voorstander van vuurwerk
http://www.arjanuitman.com
wij zijn een groep groot vuurwerk liefhebbers die wel weten hoe normaal en gezelig vuurwerk op een veilige manier af te steken.
vernielen houden wij helemaal niet van.
en mag van ons op avp ook kijhard gestraft worden.
vanadlisme met vuurwerk is niet toelaatbaar.
eij willen gewoon kunnen blijven genieten van onze hobby en passie maar helaas word dat door een stelletje ongeregeld verpest door slopen van straat meubulair enz
AVP-Patch:
Zondag 28 december 2008 12:58 uur
@Burger,,

Als je weet wie het is, dan kan je de politie toch bellen? Dat lijkt me niet zo moeilijk..Dan is dat ook gelijk klaar.

Mensen weten dat het niet mag, alleen tussen 10:00 en 02:00 31 december/1januari.

Als u er zoveel last ondervind, zou ik de politie bellen, dan moet er maar een huiszoeking plaatsvinden dan heeft hij zn lesje wel geleerd en zal hij zich t volgende jaar koest houden tot 31 december.

Graag reactie..
Jannie Med:
Zondag 28 december 2008 13:03 uur
de politie doet daar niets tegen. Dat weet u ook. Die is onbemand tussen kerst en oud/Nieuw. Pas met Oud en Nieuw zijn ze op volle kracht.
avp-runner:
Zondag 28 december 2008 13:07 uur
wij probeeren de overlast zoveel mogelijk te beperken door b.v niet de hele tijd op 1 plek af te steken maar ook wat rond telopen.
als ik iemand vernielingen zie plegen of dieren onodig tot last is dan bel ik zeker de politie of ik spreek ze zelf aan.
want ben zelf groot dieren liefhebber.
en zal altijd rekening met andere houden.
dus het kan wel degelijk op een normale manier jammer dat niet iedereen dit doet dan was oudjaar veel gezeliger
tijdelijk-ge:
Zondag 28 december 2008 13:09 uur
100% ONEENS. Vuurwerk is een vorm van KUNST, en het gebruik van consumenten vuurwerk is een TRADITIE. Van heel veel vormen van kunst en tradities zou kun je kunnen zeggen dat het pure verspilling is. Daarover willen sommigen vast eindeloos debateren op internet; ik liever als we elkaar kunnen aankijken! Nederland kent veel zeurders en betuttelende mensen, teveel wat mij betreft. We moeten elkaar de ruimte geven voor het instandhouden van dit soort prachtige tradities. Iedereen is in Nederland in zijn jeugd opgegroeid met Oliebol, Champagne en Vuurwerk! Ik heb het idee dat sommige lieden consumentenvuurwerk een slechte naam willen bezorgen. Aan het zou ik willen zeggen: Die discussie zou moeten gaan over de kern van het probleem; hoe kun je de vernielzucht tijdens het NieuwjaarsFEEST terugdringen? En, op welke manieren kun je de overlast van jongeren met illegaal vuurwerk terugdringen? Geen symptoom bestreiding; ga naar de echte oorzaak.
avp-runner:
Zondag 28 december 2008 13:11 uur
hier sluit ik me helemaal bij aan respect
visser:
Zondag 28 december 2008 13:21 uur
@tijdelijk-ge, helemaal juist gezegd.
burger:
Zondag 28 december 2008 18:09 uur
De uitleg van AVP-er2 is duidelijk. Als iedereen zich aan deze regels houdt, is er niets aan de hand. Helaas is er een categorie jongeren die alles aangrijpt om te vernielen of in brand te steken. Ja, het is de minderheid die het voor de meerderheid letterlijk verknald.

@AVP-Patch
Die knaller is niet te traceren. Geluid weerkaatst namelijk, de echte plaats van afsteken valt moeilijk te achterhalen. Als ik thuis zit, en het geknal begint weer, spring ik echt niet op mijn fiets om de buurt te verkennen.
In Nederland iets verbieden, lokt meestal uit dat het juist wél gebeurt.
Dit hoort ook bij het koppig, ik-laat-mij-niets-zeggen volk.

Voor iedereen een gezond en knalgoed 2009.
Anthony Bomb:
Zondag 28 december 2008 18:34 uur
Vuurwerk is geen geldverspilling.

Hiermee bedoelt men vaak ''je knalt je geld op en je hebt er later niets voor terug''

Ik kan ook wel een aantal dingen opnoemen waarvan je maar één keer plezier hebt, maar uiteindelijk toch ook geen geldverspilling vindt :

- Op vakantie gaan, 2 weken, ook weer 1000 euro lichter?
- Een avond stevig stappen, 200 euro lichter?
- Uiteten gaan, hoezo, als je je eten op hebt proef je er toch niks meer van?

Nee juist, maar de hierboven genoemde voorbeelden hebben wel allemaal dezelfde betekenis voor jullie als vuurwerk onder de vuurwerkliefhebbers.

En al die relle bij het vuurwerk? Dat zijn altijd dezelfde personen, dat is bij voetbalwedstrijden toch ook zo?

En al die gewonden die tijdens de jaarwisseling worden binnengebracht? Die gebeuren dagelijks in het verkeer.

AVP-Patch:
Zondag 28 december 2008 21:49 uur
@Burger,,

Okay, dacht dat je die vuurwerkgek wel kende dan, maar nu snap ik dat dit in ieder geval niet constant in jouw straat is, maar wel constant hoorbaar.

Je kan de politie attenderen om te surveilleren, maar weet als geen ander dat de politie niet altijd gehoor geeft aan de burgers.

Ook een gezond en knalgoed 2009 gewenst=)~
avp-er:
Zondag 28 december 2008 23:18 uur
nog even alles op een rijtje

vuurwerkverbieden heeft geen zin kijk hoe je vernielingen kunt tegen gaan

er zijn veel vuurwerkliefhebbers en veel andere mensen die niks slopen

vernielingen kunnen niet worden gepleegd met legaal vuurwerk

vuurwerk is voor de een pure geldverspiling voor de ander niet

vuurwerk is een traditie die in stand moet worden gehouden in Nederland.

vuurwerk kan bij mensen voor overlast zorgen maar dat is maar 1 keer per jaar

iedereeen een gezond en knallend 2009 gewenst

mvg een grote vuurwerk liefhebber


Reageer nu

Om een reactie te plaatsen moet je eerst inloggen.

Eerdere stellingen

 

Schrijf mee


VERGETEN?
 

Meeschrijven? Maak een account aan!

Lokale advertenties

Agenda

20 maa.
Bert van den Brink en Maria Markesini
20 maa.
Voorjaarsconcert 's-Gravelandse Muziekvereniging BMOL
20 maa.
BINGO
Naar de agenda | Voeg een agendapunt toe

Auto zoeken

Bedrijven

Lokaal bedrijven zoeken
ilocal

Lokale advertenties